mandag 21. april 2014

En bit av skreieeventyret

De fleste fiskeinteresserte har nok fått med seg at årets innsig av skrei har vært historisk bra. Torsken kom tidlig og har stått tett langs hele kysten av Finnmark, Troms og nordlige Nordland. Yrkesfiskerne har rapportert om fulle garn og eventyrfangster. Lofotposten har satt ny "Kaffetorskrekord" bildeserie kaffetorsker, NRK har hatt minutt for minutt - sending fra fiskefeltet og årets VM i skreifiske måtte korte inn på fisketida på grunn av de enorme fiskemengdene. Som "sportsfisker i Lofoten" er man nesten programforpliktet til å være med på eventyret. Normalt sett starter jeg sesongen med å delta på VM i skreifiske, men årets arrangement kolliderte med studiesamling i Tromsø.

Turer på Lofothavet har det likevel blitt etterhvert. Den første turen ble for et par uker siden, via Mustadmannen  Geir Sivertzen, også kjent som Dr. Hook, fikk jeg ordnet en dags fiske. Sivertzen er involvert i et foretak i Nusfjord. For å promotere bedriften hadde han i løpet av en uke invitert med seg journalister fra Norge, Danmark, Nederland og Russland på skreifiske. Blir nok en del heftige reportasjer i ulike sportsfiskemagasiner etterhvert. På slutten av uka var det en journalist igjen, Morten Ruud på free - lance oppdrag for Vi Menn. Ruud er kjent for å dra storfisk i Norge og utlandet, og han tok gjerne med en ekstra mann på tur. Vi la ut fra idylliske Nusfjord i 9 - tida på morgenen, og noen få minutter senere var vi på feltet. Ekkoloddet viste store mengder fisk i et 20 - meters belte fra bunnen og opp.


Utfordringen i fisket låg mest på det fysiske plan, hvor mye orket vi å pumpe opp? For min del ble det mer enn nok. De virkelig store fikk vi ikke, men en mengde fisk mellom 10 og 15 kg og en toppfisk på 16,4 kg til Morten. Noe tok vi med som matfisk, men mesteparten ble satt tilbake.

"Toppen av skreifjellet" ble med hjem som matfisk.



Redskapsmessig byr ikke skreifisket på de aller største utfordringene, vi vekslet litt mellom pilk og jigger. Morten testet en 250 grams rosa og hvit speedjigg med to assistkroker. Til tross for sin beskjedne størrelse fisket den merkbart bedre enn det andre vi testet. Selv fisket jeg best med en 500 grams blå Søvik Torsk. Opphengere lot vi være, det ville rett og slett bli for tungt og masete med stadige dobbelthogg.
Det ble til slutt en strålende dag på havet med mye fiskeprat, spesielt spennende var det å høre om Mortens storfiskekspedisjoner i utenlandske farvann. En meget dyktig havfisker, jeg spår at han blir den første som tar størje på stang i norske farvann. En stor takk til Geir Sivertzen som ordnet turen, og takk til Morten som holdt ut på havet med meg en hel dag.

Dagen etter fikk jeg endelig sjøsatt skuta mi, "Suvise". Påfølgende tirsdag forsøkte jeg å komme meg utpå, men på grunn av kraftig østavind måtte jeg gjøre vendereis uten å ha kommet meg ut på skreifeltet. Neste sjanse bød seg først ei uke senere. Etter flere dager med kraftig nordlig vind skulle det dreie sørlig og etterhvert bli storm, som kjent er det alltid stille før stormen, denne stilla benyttet jeg til å komme meg ut på Vestfjorden igjen. Sammen med Viljar fikk jeg et par flotte timer på havet. Nok en gang var det rikelig med fisk å få, men fisken hadde flyttet lengre fra land. Tydelig at det er like før eventyret tar slutt for i år, noe også fisken bar preg av. Jeg drog 22 skreier på et par timer, bare en hadde fremdeles rogn i  seg, resten hadde gytt seg ferdig. Denne gangen fisket jeg med 500 grams sølvpilken med en Eddystone eel som opphenger. Den lile gummifisken stod for 2/3 av fangsten.

Den lille eddystone eelen fisket meget godt.

Av de 22 fiskene var det tre over 15 kg med en toppfisk på 17,4. 17,4 kg er ny båtrekord, synd at den var utgytt, for et par uker siden ville den nok betydd ny personlig rekord.

To storkjefta tosker.

17,4 og ny båtrekord.

Den lengste torsken jeg noen gang har fått.



Nå er påskeuka over og skreifisket går mot slutten, fremdeles vil det nok være mulig å få seg fin torsk, men mesteparten av torsken setter nå nesa mot Barentshavet igjen. Om 8 - 9 måneder er forhåpentligvis eventyret i gang igjen. Frem til da får jeg nøye meg med blant annet sjøørret, laks, rødspetter, kveite, storsei, ørret, røye og forhåpentligvis en piggvar eller to.




1 kommentar: